Koncerty Klasyczne
Podczas sobotnich koncertów klasycznych w gminie Sarnaki wystąpią:
Prof. dr hab. Władysław Szymański – rektor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2016-2024). Jako koncertujący organista występował poza Polską w: Austrii, Czechach, Belgii, Danii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, we Włoszech. Nagrywał dla radia i telewizji. W latach 1975-78 studiował muzykologię w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Następnie w latach 1978-83 studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz na Wydziale Teorii Muzyki. W tej samej uczelni ukończył także Podyplomowe Studium dla kapelmistrzów orkiestr dętych. Doskonalił się na mistrzowskich kursach gry organowej u prof. F. Peetersa w Belgii i prof. L. Rooga w Austrii. Od 1985 roku wykładowca Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1979 roku jest organistą bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie. Jest członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Sakralnej w Katowicach. W 2001 roku w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego obronił z wyróżnieniem pracę doktorską o konstrukcji zabytkowych organów Górnego Śląska. W październiku 2009 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego, a w czerwcu 2015 tytuł profesora sztuk muzycznych. W latach 2008 - 2016 był dziekanem Wydziału Wokalno-Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach a od września 2016 do końca sierpnia 2024 sprawował funkcję jej Rektora. Odznaczony brązowym medalem Gloria Artis przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Nagrał trzy płyty CD na zabytkowych, XIX wiecznych organach bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie. W 2003 roku wygłosił wykład w Hochschule für Musik w Düsseldorfie na temat organów i muzyki organowej na Górnym Śląsku. W ramach działalności naukowej jest autorem wielu publikacji na temat organów i muzyki organowej. Wielokrotnie wygłaszał odczyty i wykłady na renomowanych konferencjach muzykologicznych. Jest jurorem w konkursach organowych i kompozytorskich. Władysław Szymański jest także kompozytorem, autorem utworów organowych, kameralnych, wokalno-instrumentalnych. W tej dziedzinie dwukrotnie otrzymał wyróżnienia na konkursach kompozytorskich: w 1983 roku za Toccatę na dwa fortepiany i w 1985 roku za Hymn na organy. Jego kompozycje wykonywane były w znaczących ośrodkach muzycznych: Berlinie, Warszawie, Genewie, Turynie, Londynie, Helsinkach, Lahti, Sztokholmie, Pradze, Walencji, Wiedniu. Jest jednym z inicjatorów i dyrektorem artystycznym Mikołowskich Dni Muzyki odbywających się od 1991 roku.
Ewa Biegas (mezzosopran, wcześniej sopran) – dziekan Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach od 2019 roku. Jest absolwentką tej uczelni w klasie prof. Jana Ballarina oraz wiedeńskiego Universität für Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. Heleny Łazarskiej. Laureatka wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów wokalnych oraz stypendystka Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Profesor dr hab. Ewa Biegas jest od kilkunastu lat wykładowcą Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia. Współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała wiele pierwszoplanowych partii, a podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby śpiewała Joannę w „Diabłach z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego. Występowała także na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Opery Śląskiej, Teatru Wielkiego w Łodzi i Opery Nova w Bydgoszczy. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper kreowała Miss Wingrave w operze Benjamina Brittena „Owen Wingrave”. Śpiewała podczas światowej premiery „Missa pro pace” Wojciecha Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Jorku oraz Musikvereins Goldener Saal w Wiedniu, biorąc udział w Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także „III Symfonię pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego podczas Schlezwig-Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji. 10 lat temu zadebiutowała na deskach Opery w Montrealu partią Obcej Księżnej w operze Aleksandra Dworzaka „Rusałka” oraz w Teatro Colon w Buenos Aires tytułową partią w operze „Hagith” Karola Szymanowskiego. Wzięła tam także udział w projekcie muzycznym „Des Conocidos” w reżyserii Michała Znanieckiego, wykonując „Hymny” Karola Szymanowskiego oraz cykl „Niebo w ogniu” Piotra Perkowskiego. W w ramach projektu „Jutropera” uczestniczyła w realizacji „W poszukiwaniu Leara: Verdi”, wykonując partię Kordelii. W 2015 debiutowała w tytułowej partii w „Tosce” Pucciniego w Operze Opavskiej, otrzymując nominację do Nagrody Muzycznej za najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017 roku zadebiutowała partią Leonory w operze „Moc przeznaczenia” Verdiego w reżyserii Tomasza Koniny, a w 2018 partią Silvy Varescu w operetce „Księżniczka Czardasza” na deskach Opery Śląskiej. W tym samym roku wzięła udział w prapremierze opery Aleksandra Nowaka „Ahat Ili”, wcielając się w partię Ereszkigal. W 2017 roku odbyła tournée po Niemczech, wykonując Pasję wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją Antoniego Wita. W roku 2019 kreowała partię Tytanii w operze Purcela „The Fary Queen” na Festiwalu Muzycznym w Wunzhen w Chinach, a w roku 2020 tytułową partię Syreny w premierowej odsłonie opery Alka Nowaka, nagrodzonej Fryderykiem w 2020 roku.
Aleksandra Blanik (sopran) urodziła się w Mikołowie. Przygodę ze śpiewem klasycznym rozpoczęła w wieku 14 lat. Pierwszych prywatnych lekcje śpiewu udzielał jej dr hab. Jan Ballarin. W 2019 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach. Aktualnie studentka II roku studiów magisterskich na wydziale wokalno-aktorskim w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Studia magisterskie rozpoczęła w klasie dziekan wydziału wokalno-aktorskiego prof. dr hab. Ewy Biegas. Laureatka konkursów wokalnych. Otrzymała m.in.: I miejsce na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach, III miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Moniki Swarowskiej-Walawskiej w Krzeszowicach, Grand Prix na międzynarodowym konkursie dla młodych muzyków „Nouvelles Étoiles” w Paryżu, Grand Prix na międzynarodowym konkursie wokalnym w Wiedniu „International Viennese Spring Music Competition”. W kwietniu 2023 roku wystąpiła na scenie wraz z orkiestrą w koncertowym wykonaniu opery „Don Giovanni” – Wolfganga Amadeusza Mozarta, śpiewając partię Donny Anny, pod batutą maestro Alexandra Humali. Za wybitne osiągnięcia artystyczne otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2018, 2019 i 2022 roku. W maju 2024 roku Aleksandra Blanik została laureatką Konkursu o Stypendium Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej i zwyciężczynią nagrody w wysokości 10 tysięcy złotych. Taką decyzję podjęło jury w składzie: Ewa Michnik, Artur Jaroń, Krzysztof Korwin-Piotrowski, Jakub Milewski, Mateusz Prendota, Tadeusz Pszonka, Piotr Sułkowski.
Monika Radecka (sopran) jest absolwentką Konserwatorium Muzycznego im. Józefa Adamowicza w Koszycach (Słowacja) na dwóch kierunkach: aktorstwo dramatyczne oraz śpiew solowy. Studentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na wydziale wokalno-aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Ewy Biegas. Otrzymała liczne nagrody w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach wokalnych, m.in.: I miejsce – „Pražský pievec”, Praga, 2023, II miejsce – Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antonina Dvořaka, Karlove Vary, 2022, II miejsce Międzynarodowy Konkurs Wokalny „Ars et Gloria”, Katowice, 2023, III miejsce Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Imricha Godina „Iuventus Canti” Vráble, 2023. Dyplom licencjacki ukończyła z wyróżnieniem, debiutując partią Rozalindy w „Zemście nietoperza” na scenie Katowice Miasto Ogrodów pod dyrekcją Maestro Jurka Dybała. Również pod dyrekcją tegoż dyrygenta w wersji koncertowej wykonała partie Hrabiny z „Wesela Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta z towarzyszeniem orkiestry MASO z Charkowa. Współpracowała z Filharmonią Śląską podczas kursów dyrygenckich z Maestro Danielem Orenem oraz z Bałtycką Orkiestrą Młodych pod dyrekcją Maestry Sylwii Janiak-Kobylińskiej wykonując partię Rozalindy w „Zemście nietoperza” (NOT, Gdańsk 2023). We wrześniu 2023 roku otrzymała nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu współczesnego nagrodzonego w konkursie kompozycji w II Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W maju 2024 roku wygrała Międzynarodowy Konkurs Wokalny VOICE and VILLAS 2024 w Szczecinie. O głównej nagrodzie zadecydowało jury w składzie: Wiesław Ochman, prof. Katarzyna Dondalska, prof. Errico Fresis, prof. Piotr Kusiewicz, prof. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Ewa Strusińska.
Ewa Zając -Urodzona 14.12.1975r w Gliwicach. Tam ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Ludomira Różyckiego. Kontynuowała naukę na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiegow Katowicach, którą ukończyła w roku 2001. W latach 2000-2015 była członkiem orkiestry Gliwickiego Teatru Muzycznego. Współpracuje z orkiestrami symfonicznymi,kameralnymi oraz z zespołami kameralnymi koncertując i dokonując nagrań telewizyjnych i płytowych. Równolegle do działalności koncertowej zajmuje się pracą pedagogiczną, ucząc gry na skrzypcach w Państwowej Szkole Muzycznej I st.w Rudzie Śląskiej (2001-2002), a obecnie w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st.im.L.Różyckiego w Gliwicach.